lördag 7 augusti 2010

Att känna sin bloggare (eller sig själv)

Att hitta sin talang eller nådegåva kan ibland vara svårare än man kan tro. Vi människor han ofta en vilja att passa in och hitta oss själva. Det behöver i bara gå till närmaste bokhandel för att se. Hyllmeter på hyllmeter travar de upp. Böckerna om hjälp till självhjälp eller hur man hittar den optimala tillvaron. Men är det verkligen så att det finns en manual för hur vi människor blir lyckliga? - visserligen, väldigt få människor har varit ensamma om alla sina tankar. Så vi har ju en hel del gemensamt. Men resten då? det där som räknas som det allra innersta och mest privata inom en människa. Går även de att slå upp i en bokhandel?

Visst är vi många som känner att vi verkligen har hamnat rätt, andra inte.

Trots detta finns de oftast saker som varit lättare om de gått att slå upp svaren i en bok. Vad borde jag syssla med? eller har gamla val gjort att man gått miste om en massa för alltid. Jag tror att vi ofta har en tendens att så ner på just det, den egna tron på oss själva.

Den egna talangen. Bara ordet får "jantelagen" att slå ut taggarna. För det är lite fullt att berömma sig själv. - Men för att spara er en massa pengar på självhjälps böcker skriver jag det här i stället
ni är bra!

Lätt för mig att sitta här och häva ur mig kan tyckas. Men jag liksom de flesta har gjort saker jag ångrar. Vissa saker så mycket att det ibland svider bottenlöst och det känns som att man aldrig kommer få en andra chans. Endast på grund av den egna dumheten... Vad detta är låter jag vara osagt, ni som vet ni vet...resten ja. det spelar ingen större roll.

Att bara slå upp svaren i en bok och se vad som kommer att hända kan sådana gånger kännas lockande...och förskräckligt tråkigt!!!

Eller som Dalai Lama en gång lär ha sagt, -det är bättre att hoppas än att inte göra det.

Viktigare ändå är att ens talanger och förhoppningar är en del av livet och därför bör levas. Utan hjälp till självhjälpsböcker. Dock underlättar det om vi tänker positivt och hoppas, även de gånger det kan kännas svårt och man helst av allt vill ha ett facit.....för livet är oförutsägbart!

Vilket gör det oändligt rikare, åtminstone om ni frågar mig


2 kommentarer:

  1. Bra skrivet! :D

    med kärlek din syster! // http://madame-butterfly.devote.se/

    SvaraRadera
  2. Det var riktigt bra skrivet.

    SvaraRadera