lördag 14 augusti 2010

Konsten att trolla med fiskar

Nu ska jag berätta en historia för er. En sån där som är precis som alla andra historier, Men samtidigt inte är exakt lika dan. Denna är nämligen sann...

Pappa, titta hon kan trolla med fiskar...fast nu går vi händelserna i förväg, så vi backar några steg.

Det var en sommardag, sen sån ni vet när allting andas varm asfalt, jordgubbsglass och brunbrända ben. Det enda som skulle kunna beskrivas som negativt är att gräset på något konstigt sätt inte är fullt lika grönt som vi mindes det från vår längtan efter sommar från i vintras. En dag finns det av naturliga skäl mycket som lockar, det ena mer än det andra naturligtvis. Bada är just en sån sak. Det var därför jag befann mig på stranden denna dag eller snarare i vattnet. Det är nämligen där vår historia börjar.
Efter att ha funnit oss en plats på den överfulla stranden (naturligtvis hade alla tänkt samma tanke som oss. Bada!) ungefär i mitten av stranden, gick jag ner i vattnet för att ta mig ett dopp. Efter en stund ser jag en fisk. Varken stor eller liten....eller snarare liten. den simmar runt mig, inte alls rädd som fiskar brukar vara...nej denna snuddar, nosar på mig....innan den plötsligt försvinner.
Märkligt tänkte jag. Dock har ju fiskar för vana att vara snabba och försvinna, så jag glömmer strax fisken, badar lite till. För att sedan gå upp på land för att få lite färg.
När jag som bäst ligger där på min filt, mitt på stranden bland alla stojjande, högljudda människor, känner jag plötsligt någonting mot mitt högra bröst. .Lite sprattlande, med en konsistens som är svår att beskriva. För att undersöka vad detta kunde vara tittade jag ner i min bikinibh. Där låg någonting, mörkt, glänsande och framförallt, det rörde på sig! Den första eller snarare ändå tanken som slog mig var också det som jag skrek ut över hela stranden.

En blodigel!!!!

Varpå jag reser mig upp och sliter av mig bikinitoppen. Det är nu helt knäpptyst på stranden. Tonårspojkarna har slutat spela volleyboll, pensionärerna har slutat dricka kaffe, barnfamiljerna glör så att deras glassar nästan smälter och de förälskade paret har plötsligt ögon för något annat än bara sig själva.

Det är med andra ord just en sån där pinsam tystnad som annars bara uppkommer på film och mitt i detta står jag - toppless!

Det är då en liten flicka tittar på sin pappa och säger -titta, hon kan trolla med fiskar!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar